2016. január 30., szombat

Egy méretes próbakötés- DROPS Joyride Kardigán

Úgy egy éve van nálam egy kedves barátnőm fonala, amiből pulóvert ígértem neki.. Azonban soha nem kötöttem egy egész pulcsit DROPS Lima fonalból, de még neki sem kötöttem pulcsit... ez a két körülmény így együtt kissé elbizonytalanított... gondoltam, egy jó méretes shwatch (próbadarab) megoldhatná a kérdést.
Ráadásul nagyjából azóta akarom a Joyride kardigánt megkötni, amióta a DROPS kijött a 15/16-os téli kollekcióval. A nagy év végi Alpaca akció a lejobb alkalmat nyújtotta, hogy a fentieket összekombináljam.. A Ravelry-n váltottam néhány szót Jelloknits-szel, aki a pulóver változatot kötötte Limából, és biztosított, hogy a gauge (kötéspróba) a két fonalnak annyira hasonló, hogy nyugodtan mehetek a minta után, nem kell átszámolgatnom az egészet. Hurrá, így is tettem....majdnem. De nem én lennék, ha békén tudnék hagyni egy mintát, ugye? A színek változtak, egyrészről mert a Lima színválasztéka kissé eltér, másrészről a saját preferenciáim miatt. A sötét rózsaszín (vagy hívjuk mályvának? ) szegélyek helyett pirosat használtam, a sárgát pedig teljesen kihagytam, csak a narancs maradt.
A változtatások aprók, és a saját megrögzött szokásaim, és preferenciáim miatt történtek, és nem a minta hiányosságai miatt. Furának találtam, hogy a minta a testrészt egyenesen köti, és csak a mellrésznél szaporít. Én ennél jobban szeretem a határozottabb derékvonalat, így több szemmel kezdtem, az oldalánál fogyasztottam, annyira amennyivel eredetileg kezdenem kellett volna, majd a minta szerintinél kicsit gyakrabban, de ugyanannyiszor szaporítottam. 
A másik változtatás az ujjakat érintette. tetszett az eredetiben az egyszerű fair isle mintás szél, a széles passzék, mandzsetták az ujján már szinte hozzám nőttek, amolyan védjegyemmé is váltak. Így a piros szélt szélesebbre vettem, és úgy 15 cm után kötöttem az átmenet mintáját. 
Gondot az okozott, hogy mit csináljak a kontraszt színek szálaival, amiket a gomboláspánton nem használunk, és, hogy hogyan lehet megoldani, hogy az eredeti minta fotója szerint a piros (mályva) csak a gomboláspántig halad. A leírás ezt a részletet kissé homályban hagyja. Írtam is a Design Team-nek (valami előnye csak kell legyen annak, ha az ember lánya DROPS mintákat fordít), akik azt javasolták, az utolsó pár cm-en kössem külön a pántot, és utólag varrjam fel. Végül a színes résznél a kontraszt fonalat kivezettem a gomboláspánt előtti utolsó szemig, ott megcsavartam a két szálat, és visszafelé ezen a ponton vettem fel mind a két fonalat. A felső szélen ugyanezt csináltam,a míg a minta tartott, majd, a teljes felső szélt a pirossal kötöttem.
Az utolsó változtatás a nyakkivágás szegélye volt, a csak harisnyakötéssel kötött visszapöndörödő szél nem az én világom, így a leláncolás előtt 6 sor lustakötéssel fejeztem be. Utólag visszagondolva (mert utólag mindig okosabbak vagyunk) a testrészt a gomboláspánt szemei nélkül kötném, aztán a szemeket utólag felszedve, keresztben kötném meg a pántot. Ezzel megoldanám a szálelvezetési problémákat, és a gomblyukakat is könnyedén oszthatnám el egyenletesen.
Mindent összevetve szeretem ezt a mintát, szerettem kötni, és, ha valaki első fair isle mintás pulóverhez keres alanyt, ez egy nagyszerű jelölt lehet. A szokásosnál kissé vastagabb fonal miatt gyorsabban elkészül, a minta elég egyszerű ahhoz, hogy akár oda-vissza haladva is könnyen követhető legyen.
Technikai részletek:
Minta: DROPS Joyride
Fonal: DROPS Lime (Említettem mennyire megkedveltem a Lima fonalat? Már a Nepál is a szívemhez nőtt, de a kissé vékonyabb kistestvér is éppolyan nagyszerű). ,
Kötőtűk: 3 mm Lustakötéshez, 3.5 mm a harisnyakötéshez és 4 mm a mintás részekhez.
Fotó: Cristopher Laurent Deli.

1 megjegyzés:

aarkus írta...

Gyönyörű kardigánt kötöttél, nagyon tetszik a színváltoztatás, és az ujja is!